11 punktów kontrolnych w samochodzie przed wyjazdem na wakacje!

Wakacje to podróże, pokonywanie dużych odległości i sporo planowania. Zanim jednak wyruszymy w drogę musimy podjąć pewne środki ostrożności. Oto kilka wskazówek, jak podróżować bezpiecznie i zacząć podróż bez przykrych niespodzianek!

Rich text

1 – SPRAWDŹ I WYCZYŚĆ WYCIERACZKI 

Są nieocenione w przypadku ulewnego deszczu bądź konieczności usunięcia zabrudzeń z szyb. Są różne oznaki wskazujące na konieczność wymiany wycieraczek. Mogą to być problemy ze ślizganiem się po szybie, hałas lub nierównomierny ruch. Czasem wystarczy jednak tylko wyczyścić wycieraczki. Zatem ściereczka w dłoń i do dzieła. Zaoszczędzimy sobie wydatków i problemów!

 

2 – SPRAWDŹ REFLEKTORY

Przed wyjazdem sprawdzamy reflektory, kierunkowskazy i światła tylne. Dzięki nim nie tylko będziemy bezpieczni, widoczni na drodze, ale także unikniemy mandatów. Poproś kogoś z rodziny lub sąsiada o pomoc w sprawdzeniu świateł! 

 

3 – SPRAWDŹ PRZEDNIĄ SZYBĘ 

Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące uszkodzenia, skonsultuj się z mechanikiem Point S podczas kolejnej wizyty w serwisie. Wszelkie głębsze pęknięcia czy odpryski mogą zagrażać Twojemu bezpieczeństwu.

 

4 – SPRAWDŹ STAN OPON I CIŚNIENIE

Trzy najważniejsze elementy, które należy sprawdzać w oponach to: 

  • Ciśnienie, które należy sprawdzić przed każdym dłuższym wyjazdem. Ciśnienie sprawdzamy zawsze w oponach ostygłych, ponieważ tylko wtedy odczyt z manometru jest niezafałszowany. Właściwe ciśnienie w oponach obniża zużycie paliwa i przedłuża ich trwałość. 
  • Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm (2/32 cala). Używanie opon z płytszym bieżnikiem jest niezgodne z przepisami i niebezpieczne.  
  • Zbieżność i wyważenie kół. 

Do dobrych praktyk należy sprawdzanie stanu opon co 5000 km. 

 

5 – SPRAWDŹ CHŁODNICĘ

Jedną z najczęstszych przyczyn problemów z przegrzewaniem się silnika latem są problemy z chłodnicą lub jej szczelnością. Jeśli podczas postoju zobaczymy pod naszym autem zieloną, pomarańczową lub żółtą plamę, to zazwyczaj oznacza ona wyciek płynu chłodzącego. Warto zająć się tym problemem przed dłuższym wyjazdem. 

 

6 – SPRAWDŹ POZIOM PŁYNÓW W SAMOCHODZIE

Należy zadbać o właściwy poziom oleju, płynu chłodniczego (w klimatyzacji) i płynu do spryskiwaczy. Jazda z niskim poziomem oleju może uszkodzić silnik, a brak płynu chłodniczego spowodować uszkodzenie klimatyzacji. Obie naprawy są bardzo kosztowne, dlatego warto regularne sprawdzać poziom płynów. 

Należy również sprawdzić poziom płynu do układu kierowniczego i oleju przekładniowego. Jeśli skręcanie wymaga dużej siły, a kierownica wibruje podczas hamowania, oznacza to niski poziom płynu do układu kierowniczego. Należy także zwrócić uwagę na poziom oleju przekładniowego, zwłaszcza jeśli nasz samochód ma duże przebiegi.

 

7 – SPRAWDŹ PASEK ROZRZĄDU LUB PASEK NAPĘDOWY 

Zwróć na to uwagę podczas następnej wizyty w serwisie. Wymiana paska nie jest droga, ale już gorzej z naprawą spowodowanego przez pasek uszkodzenia. Pasek należy sprawdzać samodzielnie co 75 000 km, a co 130 000 km powierzyć jego sprawdzenie profesjonaliście. 

 

8 – SPRAWDŹ STAN RURY WYDECHOWEJ I ŚLADY KOROZJI

Jeśli rura hałasuje podczas jazdy po wybojach, może to oznaczać jej obluzowanie. W większości przypadków można to naprawić niewielkim spawaniem. Należy sprawdzić również stan podwozia, zwracając uwagę na obecność korozji. Mocna korozja może prowadzić do pęknięcia elementów podczas działania większych sił na samochód. Zalecamy sprawdzenie stanu podwozia w renomowanym serwisie samochodowym. 

 

9 – SPRAWDŹ HAMULCE

Hamulce są kluczowym elementem bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników dróg. Jeżeli czujesz, że droga hamowania wydłużyła się lub spadła efektywność hamowania na mokrej nawierzchni, nie czekaj i oddaj auto do przeglądu. Hamulce należy sprawdzać co 6 miesięcy. 

 

10 – SPRAWDŹ AKUMULATOR I ŚLADY KOROZJI 

Akumulator można sprawdzić multimetrem. Przy pełnym naładowaniu, akumulator powinien podawać napięcie 12,5 V i 14,5 V przy pracującym silniku. Napięcie 12,0 V będzie wskazywać na rozładowanie akumulatora do 25%, wtedy konieczne będzie jego naładowanie. Symptomy wskazujące na problemy z akumulatorem:

  • Problemy z uruchomieniem silnika 
  • Wyciek o zapachu zepsutego jaja (siarkowodór) 
  • Nieprawidłowe działanie sprzętów elektrycznych 

Wszelkie wątpliwości należy skonsultować z mechanikiem. Stan akumulatora należy sprawdzać co 3 miesiące. 

 

11 – SPRAWDŹ NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE

Apteczka, koło zapasowe, narzędzia itp. muszą być w dobrym stanie. Warto również sprawdzić aktualność wszystkich dokumentów. 

Jeżeli już sprawdziłeś wszystko, to możesz spokojnie i bezpiecznie ruszać w drogę. 

Miłych wakacji!