Wybierz swoje opony z ekspertami Point S

Rich text

JAKIE OPONY POTRZEBUJESZ?

Wybór opon zależy od marki i modelu pojazdu. Aby dowiedzieć się, jakie opony pasują do Twojego samochodu, możesz sprawdzić markę i rozmiar opony na ścianie bocznej aktualnego kompletu opon.  Jeśli jednak masz wątpliwości, jak poprawnie odczytać rozmiar opon, przeczytaj nasz artykuł, podpowiadamy w nim jak czytać poszczególne informacje znajdujące się na boku opony. Dajemy Ci precyzyjne wskazówki abyś wiedział, jakie opony pasują do Twojego samochodu. Możesz też przyjechać do naszego serwisu, gdzie eksperci Point S doradzą Ci, jakie opony najlepiej pasują do twojego auta.

W Point S posiadamy szeroką gamę opon na każdą kieszeń, od opon do samochodów osobowych i aut 4x4 po opony do samochodów dostawczych, motocykli a także pojazdów ciężarowych. Naszym Klientom oferujemy opony klasy premium, takie jak Continental, Pirelli, Bridgestone, Goodyear, Michelin, ale też klasy medium np. Falken – jesteśmy pewni, że w naszych serwisach znajdziesz produkt, który spełni Twoje oczekiwania i potrzeby.

Znajdź swój serwis Point S
Blisko Ciebie
Rich text

ILE KOSZTUJĄ OPONY?

Cena opon zależy od rodzaju opon jakie montujesz do swojego pojazdu, tj.: marka/rozmiaru/indeksu prędkości/klasa. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z lokalnym serwisem Point S.

ILE KM WYTRZYMAJĄ OPONY?

Żywotność opon zależy od rodzaju pojazdu, jego stanu technicznego oraz stylu jazdy kierowcy.

Doradzamy wizytę w najbliższym serwisie Point S w celu oceny stanu Twojego ogumienia. Jazda ze zużytych lub uszkodzonych oponach może być niebezpieczna. Zużyty bieżnik opony staje się nieefektywny, zwłaszcza na mokrych drogach. Możesz także zostać ukarany mandatem za jazdę złym ogumieniu.

PO CZYM POZNAĆ, ŻE OPONA JEST ZUŻYTA?

Opony Point S oraz wszystkie inne marki opon, posiadają wskaźniki zużycia opon (TWI), zwane także paskami zużycia, które wskazują zużycie opony. Wskaźniki zużycia bieżnika są wbudowane w podstawę głównych rowków opony. Minimalna, dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Gdy opona jest nowa, paski te są ledwo widoczne, ale gdy zaczynasz widzieć więcej niż jeden lub dwa z nich, widoczne jako małe mostki pomiędzy kanałami bieżnika, oznacza to, że musisz założyć nowe opony. Nie czekaj z wymianą opon, jeśli zauważysz, że bieżnik jest niski pojedź jak najszybciej do najbliższego serwisu.  

Porada: Jeśli opona wydaje dziwny dźwięk może to oznaczać że jest uszkodzona lub zużyta.

KIEDY ZOSTAŁY WYPRODUKOWANE MOJE OPONY?

Na boku opony, po symbolu „DOT”, znajduje się ciąg znaków którego częścią są cyfry wskazujące datę produkcji opony.

  • Pierwsze dwie cyfry określają tydzień produkcji (zakres od 1 do 53)
  • Dwie ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji

Na przykład „DOT XXXX XXXX 1218” oznacza, że opona została wyprodukowana w 12-tym tygodniu 2018 roku.

Jeśli Twoje opony mają tylko trzy cyfry zamiast czterech, oznacza to, że zostały wyprodukowane przed rokiem 2000. Zalecamy jak najszybszą ich wymianę i odwiedzenie serwisu Point S, nawet jeśli na pierwszy rzut oka opony zdają się być dobre.

JAKA JEST RÓŻNICA MIĘDZY OPONAMI LETNIMI A ZIMOWYMI?

Różnica pomiędzy oponami letnimi i zimowymi zarysowuje się już na etapie projektowym. Każdy z tych produktów musi sprostać odmiennym warunkom pogodowym. Opony letnie mają twardszą mieszankę gumy, która zmniejsza tarcie. Będąc odporna na wysokie temperatury nie mięknie w trakcie eksploatacji. Opony letnie mniej lameli i rowków niż opony zimowe co minimalizuje ryzyko aquaplaningu. Są to idealne opony na suchą i mokrą nawierzchnię. Podczas gdy opony zimowe mają wyższą zawartość kauczuku naturalnego, co skraca drogę hamowania, dodatkowo wyróżnia je duża ilość maleńkich rowków i głęboki wzór bieżnika rozpraszający wodę i zapobiegający aquaplaningowi. Ta optymalna przyczepność sprawia, że opony zimowe radzą sobie lepiej w zimnych warunkach pogodowych, ze śniegiem, błotem i lodem.

W zależności od tego, gdzie mieszkasz, w chłodniejszych miesiącach może zaistnieć potrzeba zmiany opony na oponę całoroczną lub zimową.

CO SIĘ STANIE, JEŚLI LATEM JEŹDZISZ NA OPONACH ZIMOWYCH?

Opony zimowe są produkowane do pracy w niskich temperaturach, a ich zdolność odprowadzania ciepła jest niższa niż w przypadku opon letnich. Jeśli używasz opon zimowych w lecie, zwiększa to ryzyko nadmiernego ciśnienia w oponie i pęknięcia opony. Poza tym, jeśli nie wymienisz opon zimowych na letnie i odwrotnie, żywotność opony ulegnie skróceniu o około 60%, wzrośnie zużycie paliwa i będzie ona głośniejsza niż w przypadku zastosowania opon całorocznych lub letnich.

CZY MUSISZ WYMIENIĆ WSZYSTKIE 4 OPONY JEDNOCZEŚNIE?

Nie ma konieczności wymiany wszystkich czterech opon na raz – jeśli zużycie opon pozwala jeszcze na ich dalszą eksploatację, możesz zamienić opony przednie z tylnymi. Jeżeli jednak wszystkie cztery opony nie nadają się do dalszego użytkowania, musisz jak najszybciej wymienić wszystkie cztery.

Montowanie tych samych opon z przodu i z tyłu samochodu nie jest obowiązkowe. Aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo i wydajność opon, zalecamy jednak montaż tej samej marki, rozmiaru, wzoru bieżnika, indeksu nośności i prędkości zarówno z przodu jak i z tyłu.

JAK WYMIENIĆ OPONĘ?

10 szybkich kroków, aby łatwo zmienić oponę:

  1. Znajdź bezpieczne miejsce do zatrzymania pojazdu.
  2. Ustaw trójkąt i zabezpiecz swoje auto.
  3. Zdejmij kołpak.
  4. Za pomocą klucza do kół poluzuj wszystkie nakrętki do około jednego obrotu.
  5. Podnieś pojazd za pomocą podnośnika.
  6. Zdejmij przebitą oponę, odkręcając każdą nakrętkę koła.
  7. Unieść koło zapasowe na piastę.
  8. Dokręcić lekko, ręcznie nakrętki kół.
  9. Opuść podnośnik, aż koło zapasowe dotknie podłoża.
  10. Użyj klucza, aby po kolei dokręcić każdą nakrętkę koła.

JAK SPRAWDZIĆ CIŚNIENIE W OPONACH?

Ciśnienie w oponach ma duży wpływ na bezpieczeństwo i ekonomikę jazdy.

Należy więc regularnie (co miesiąc) sprawdzać ciśnienie w oponach, najlepiej gdy jest chłodniej (nigdy gdy jest gorąco), szczególnie przed długą podróżą.

Od ciśnienia w oponach zależy droga hamowania. Przy prędkości jazdy 100 km/h droga hamowania przy prawidłowo napompowanych oponach wyniesie 40 m w porównaniu do 42,4 m przy oponach o zaniżonym ciśnieniu. Wydajność hamowania wzrosła więc o prawie 6%, czyli o 2,4 m.

Nieprawidłowe ciśnienie powietrza powoduje nieregularne zużycie opon. Zbyt niskie ciśnienie powoduje zużycie barków i ryzyko uszkodzenia konstrukcji opony. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje zużycie środkowej części opony.

Ciśnienie w oponach powinno być takie, jakie jest zalecane dla Twojego pojazdu, w zależności od liczby przewożonych osób i wagi. Informacje szczegółowe można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, czasami na tabliczce wewnątrz zamknięcia drzwi lub na korku wlewu paliwa. Opony przednie mogą wymagać innego ciśnienia niż opony tylne. Upewnij się, że masz właściwe ciśnienie w oponach. Jeśli ciśnienie w oponach jest za duże lub za niskie, będą się one zużywać nierównomiernie i staną się niebezpieczne. Pamiętaj że w każdym serwisie znajduje się miernik ciśnienia opon będący do dyspozycji klientów.

Gdy pojawia się problem z oponą, nowoczesne auta wyświetlają informację na desce rozdzielczej. W przypadku starszych samochodów należy od czasu do czasu sprawdzać wzrokowo czy opona nie ma zbyt niskiego ciśnienia. Nawet w przypadku nowoczesnych samochodów regularne kontrole wizualne są pomocne. Zaprzyjaźnij się ze swoimi oponami.